Ændring af lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), lov om beskyttelse af whistleblowere og lov om Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne
Til Forsvarsministeriet
Ved mail af 5. september 2025 har Forsvarsministeriet hørt Dommerforeningen over udkast til forslag til lov om ændring af lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), lov om beskyttelse af whistleblowere og lov om Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne (Styrkelse af tilsynet med Forsvarets Efterretningstjeneste samt bistand fra teleudbydere).
Udkastet har været drøftet i Dommerforeningens bestyrelse.
Der lægges med udkastet op til, at der skal etableres et nyt nævn: Nævnet for Indsigtsrettigheder. Det fremgår, at nævnets formand skal være landsdommer og beskikkes efter indstilling af vedkommendes landsretspræsident. Det fremgår desuden, at beskikkelsen af formanden i modsætning til de øvrige medlemmer ikke skal drøftes med Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne. Formanden skal dog – ligesom de øvrige medlemmer – sikkerhedsgodkendes til den højeste klassifikationsgrad (”yderst hemmelig”). Under hensyn til, at det i udkastet fremhæves, at nævnet skal kunne udøve sine funktioner i fuld uafhængighed, skal Dommerforeningen bemærke, at kravet om sikkerhedsgodkendelse af formanden kan give anledning til principielle overvejelser i forhold til den pågældendes uafhængighed af den udøvende magt i forbindelse med udpegningen. Dommerforeningen finder efter hvervets karakter dog konkret ikke anledning til at udtale sig imod kravet.
Der lægges med udkastet desuden op til, at Forsvarets Efterretningstjeneste skal kunne påbyde erhvervsmæssige teleudbydere at bistå med tjenestens gennemførelse af bulkindhentning af kommunikationsdata. Påbud om dette og afgørelser om refusion af udbyderens udgifter vil kunne indbringes for domstolene efter en proces svarende til ordningen i leverandørsikkerhedsloven, hvorefter sagerne indbringes for Københavns Byret og behandles af tre dommere. Selv om der således er tale om en domstolsprøvelse, som i hvert fald for den enkelte sag er ganske omkostningskrævende, er de forventede meromkostninger for domstolene ikke omtalt i udkastet. Dommerforeningen skal i den forbindelse fremhæve vigtigheden i, at domstolene ved ny lovgivning tilføres de nødvendige ressourcer, således at man ikke modvirker og udhuler effekten af flerårsaftalen for domstolenes økonomi 2024-2027.
Dommerforeningen er bekendt med høringssvarene fra Østre og Vestre Landsret, som foreningen kan tilslutte sig.
Udkastet giver ikke i øvrigt Dommerforeningen anledning til bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnr. 2025/006973.
På vegne af
Mette Lyster Knudsen
Landsdommer/Formand for Den Danske Dommerforening